- De grootste online retailer van Nederland is opnieuw bol.com, met een omzet van 3,3 miljard euro in 2020.
- In de Twinkle100, de lijst met grootste Nederlandse e-commerce bedrijven, doen met name bedrijven in de food-sector en ‘home & living’ het goed.
- In de top 10 komen twee spelers nieuw binnen: online supermarkt Picnic en maaltijdbezorger HelloFresh.
Bol.com is opnieuw de grootste online retailer van Nederland, blijkt uit onderzoek van Twinkle, Centre voor Market Insights (CMI) en de Hogeschool van Amsterdam voor de nieuwste editie van de Twinkle100, de ranglijst met de grootste online retailers.
In het kielzog van bol.com doen met name de online foodleveranciers en bedrijven voor woninginrichting het goed.
De onderzoekers hebben op basis van jaarverslagen of goed geïformeerde schattingen de omzet van online retailers over 2020 in kaart gebracht. Het coronajaar bleek voor e-commercebedrijven een ongekende groei te brengen.
Vooral online supermarkten deden in 2020 volop goede zaken, als gevolg van de coronamaatregelen. Het aantal huishoudens dat vorig jaar online de inkopen deed is fors gestegen en uitgaven verschoven door de coronamaatregelen van de horeca naar supermarkten en online bestellen.
In de top-10 van grootste online verkopers is het aantal bedrijven in de food-sector dan ook verdubbeld: Albert Heijn, Jumbo zijn de blijvertjes, nieuw in de top-10 van Twinkle zijn Picnic en HelloFresh.
Bol.com zag de omzet groeien naar 3,3 miljard euro, fors meer dan de nummer twee Coolblue. Bol.com blijft ook ver voor op Amazon in Nederland, dat weliswaar een omzetstijging van 130 miljoen euro liet zien in 2020, maar per saldo op de zesde plaats blijft staan.
De online handel van andere bedrijven zit ook flink in de lift. De omzet van Albert Heijn oversteeg afgelopen jaar ook de 1 miljard euro en zit nog 'maar' een kleine 200.000 euro onder die van Coolblue.
Jumbo zag de online omzet wederom stijgen en wordt gevolgd door de snel opkomende online concurrent Picnic (vorig jaar nog op dertien). Maaltijdbezorger HelloFresh (vorig jaar op twintig) is de tweede nieuwkomer in de top van de lijst, met een omzet van 350 miljoen euro.
Online supermarkt Crisp is met een geschatte omzet van 105 miljoen euro de hoogst genoteerde nieuwe binnenkomer op plaats 38 in de top 100.
Bouwmarkten en tuincentra profiteren van veranderde bestedingen
Niet alleen de top-10 zag de omzetten flink toenemen, zo constateert Twinkle. Over de hele linie zag men bij de 250 grootste e-commercebedrijven een omzetgroei van ruim 45 procent, van 14,4 miljard naar 20,9 miljard euro.
Ten opzichte van 2017 is er zelfs sprake van een verdubbeling van de omzet. De ondergrens voor opname in de lijst (die dus 250 bedrijven telt) ligt door de gestegen omzetten nu op 11 miljoen euro, zo’n 3,5 miljoen euro hoger dan bij de vorige lijst.
De groei in de woninginrichting was procentueel nog groter dan die in de foodsector. In de sector 'home & living' is een gemiddelde groei van 92 procent te zien. Ook daar zien we ongetwijfeld de invloed van de coronacrisis. Met name tuincentra en bouwmarkten wisten te profiteren van de verschuivende budgetten bij de consument.